Itse asiassa minua ei hermostuta paljon vieläkään. Olen koko päivän selaillut kaikkea ja minusta tuntuu, että osaan asioita aika hyvin. Aluetutkimuksestakin, vaikka en olekaan tehnyt sitä loppuun. Siitä on kuitenkin paha päätellä mitään, varmaan tilanne muuttuu sitten, kun saan huomenna sen koepaperin eteeni. Mitä nyt olen lueskellut noita vanhoja YO-kokeita läpi, osaisin kertoa jotain melkein jokaiseen kysymykseen, mutta minulla on selkeästi muutama heikkous. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Yksi merkittävä heikkouteni on kartat. Jos eteen lyödään tavallinen kartta jostain kaupungista ja käsketään sitten sen perusteella analysoida jotain rakennetta tai liikenneyhteyksiä tai teollisuuden sijoittumista tai maankäyttöä tai mitä tahansa, niin minä olen siinä vaiheessa aika lailla pihalla. Toinen hankaluus on jääkauden vaikutukset ja sen luomien muodostelmien tunnistaminen kuvista. Sitten on kysymysten tajuaminen.

 

Minä en tajua, miten niitä kysymyksiä ei voi kirjoittaa selvästi, vaan tehtävän alkuosassa kysytään jotain, mikä on minun mielestäni hyvin yksinkertaista ja selkeää, mutta sitten tehtävän lopussa on joku ”piirrä havainnollistava kaavakuva” –lisäys. Siinä vaiheessa minä olen sitten useimmiten, että mikä hiton kaavakuva.

 

Tästä näköjään huomaa aika hyvin, että teksti on hallussa, mutta kaikki kuvallinen – joko tulkitseminen tai sitten kuvalla havainnollistaminen – tuottavat minulle vaikeuksia. Olen opetellutkin tänään aluetutkimuksen lisäksi pääasiassa karttoja. Litosfäärilaattojen rajoja ja sellaisia. Sää tuottaa minulle vielä vaikeuksia noiden kuvien lisäksi. Tajuan nyt vihdoin ja viimein kunnolla sen coriolis-ilmiön, mutta sitten tavallinen syklonin syntyminen ja eteneminen on epäselvää vieläkin.

 

Luin sitten läpi Ylioppilastutkintolautakunnan määräyksiä ja ohjeita, ja suunnilleen nauroin katketakseni joillekin kohdille:

 

”Rehtori avaa opettajan läsnä ollessa postituspussit tai -laatikot varovasti, jotta  itse koetehtävät sisältävät kuoret pysyvät vahingoittumattomina. - - Avaamisen tulee tapahtua heti lähetysten saavuttua, ja siitä tehdään merkintä avauspöytäkirjaan.  Jos sisäkuori on postituksen aikana, postituspussia  tai  -laatikkoa avattaessa tai muulla tavalla vahingoittunut, rehtorin on välittömästi ilmoitettava asiasta lautakuntaan ja tehtävä merkintä avauspöytäkirjaan.”

 

”(Postitus-)pakkaukset tulee säilyttää koulussa niin kauan kuin kaikki tutkintokerran kokeet on pidetty.”

 

”Koetehtävät sisältävät kuoret on ehdottomasti säilytettävä kassakaapissa tai -holvissa. - - Jos koululla ei ole kassakaappia tai -holvia, on tehtävät säilytettävä pankin tai postikonttorin holvissa.”

 

”Kokelaan tulee olla mahdollista käyttää kokeen aikana WC:tä valvojan saattamana.  WC-tiloja tulee olla useampi kuin yksi.  Vilpin estämiseksi valvoja vie kokelaat niihin satunnaisesti siten, että ennalta ei ole pääteltävissä, mitä WC:tä kulloinkin käytetään.”

 

”Kahvitarjoilu voidaan järjestää kokeen aikana sen mukaan, miten kokelaiden kanssa on etukäteen sovittu.  Tarjoilussa avustavat ylimääräiset henkilöt merkitään koepöytäkirjaan.”

 

”Matkapuhelimien ja muiden teknisten laitteiden tuominen koesaliin on ehdottomasti kielletty. Kielto koskee sekä kokelaita että valvojia.”

 

”Kokelailla tulee olla mahdollisuus myös käsien pesuun.”

 

”Kirjalliset kokeet on  aloitettava kaikissa lukioissa klo 9.00, jolloin rehtori kahden valvojana toimivan opettajan avustamana avaa koesalissa tehtävät sisältävän sinettinauhalla suljetun kirjekuoren pöytäkirjan sisältämän ohjeen mukaisesti.”

 

”Kokelas ei saa poistua koetilaisuudesta ennen klo 12:ta. Jos kokelas kiellosta huolimatta poistuu koetilaisuudesta ennen klo 12:ta, lukion on välittömästi ilmoitettava siitä lautakunnalle. Myös silloin, jos kokelas äkillisesti sairastuu koetilaisuudessa, on lautakuntaan ilmoitettava asiasta. Sairaustapauksessa lukion on huolehdittava kokelaan valvonnasta klo 12:een asti.”

 

Osa noista oli sitten sellaisia, joista minä sain vaikka miten outoja mielikuvia. Tuntuu jotenkin käsittämättömän pikkutarkalta ja paikoin ihan käsittämättömän turhaltakin vouhotukselta. Tuo käsienpesujuttu oli kyllä kaikkein koomisin. Se oli tuollaisena yksittäisenä lauseena ihan mitenkään asiaan liittymättömässä yhteydessä. Ja tuo sairaskohtausjuttu... Jos joku saa siis sairaskohtauksen, valvojien pitää yrittää pitää hänet hengissä, kunnes kello tulee 12, jos ei halua tulla hylätyksi?

 

Hermostuttaa taas hieman enemmän. Käsikin on törkeän kipeä vieläkin. Olen pitänyt siinä sidettä koko päivän ja se on auttanut kipuun, mutta heti kun sen ottaa pois, tuntuu ihan käsittämättömän kipeältä. En ole tänään kirjoittanut käsin enää mitään, koska ajattelin, että käsi ehtisi toipua tämän päivän aikana entiselleen ja sitten sillä olisi hyvä pikakirjoittaa huomenna ne kuusi tuntia. Mutta niin, ei kipu ole minua ennenkään estänyt toimimasta, päinvastoin, joskus on tuntunut siltä, että se auttaa vain keskittymään enemmän, kun ajatuksien on vaikeampi harhailla. En silti enää nykyisin pidä kipua mitenkään toivottavana olotilana.

 

Varmaan pitää vielä kerrata kaikki mahdollisimman tarkasti ja mennä sitten aikaisin nukkumaan, että en ole huomenna ihan puolikuollut siellä kokeessa. Huh huh, jotenkin hermostuttaa taas vielä vähän entistä enemmän. Mitäköhän huomisesta tulee?