Ärsyttää. Oli taas minipäivä (4 tuntia) töissä, mutta kyllä siinä sai tehdä oikein kunnolla palkkansa eteen töitä. Meillä on yksi palvelu joka on hankala ja sen palvelun joka toimipisteeseen on vähän erilaiset ohjeet. No, yritin kuitenkin niitä noudattamalla saada asiakkaan asian hoidettua ja kysyin jopa työkaverilta, joka osaa sen paremmin, mutta hänkin sanoi että ohjeet ovat niin riittämättömät, ettei uskaltaisi lähteä tekemään mitään. No, laitoin sitten soittopyyntönä sen eteenpäin, ja sitten työvuoron loppupuolella yksi tiimipomoista pyytää luokseen. Tämä liittyi tietysti juuri siihen mihin en löytänyt toimintamallia ja josta laitoin heille siitä kysymyksenkin (mitä eivät olleet siinä vaiheessa ehtineet edes huomata).

Minulla ei ole ollut mitään tätä uutta tiimipomoa vastaan (hän aloitti vasta paljon minunkin jälkeeni ja on ihan uusi talossa) ja minusta on tuntunut hieman pahalta hänen puolestaan kun todella monet meidän puolelta ovat suhtautuneet häneen niin negatiivisesti. Mutta tämän päivän jälkeen minunkin on vaikea olla olematta negatiivinen häntä kohtaan. Ei hän ollut asiaton tai ilkeä, päinvastoin, vaan ongelma oli lähinnä siinä, että hän ei tunnu tietävän yhtään niistä palveluista (ja miksi tietäisikään, kun hän on vasta aloittanut siellä eikä ole itse päivääkään vastannut puheluihin), mutta sanoo silti painokkaasti, että näin tämä täytyy tehdä, 100% varmasti juuri näin.

Tänäänkin olin tavallaan aluksi tyytyväinen että pääsi sinne selvittämään sitä, koska hyvähän se on oppia että miten ne palvelut toimii ja mitä niissä kuuluu tehdä. Ja ohjeitahan olisi hyvä päivittää niin että niistä saisi selville mikä se toimintamalli on. No, heti aluksi alkoi ärsyttää se, kun tämä tiimipomo meni palvelun yleisiin ohjeisiin, vaikka meille on jankutettu kerta toisensa jälkeen, että ne ohjeet tulee tarkistaa toimipistekohtaisilta sivuilta koska ne ovat joka paikassa erilaiset. Sitten kun hän oli lukenut niitä hetken, hän sanoi, että se kuuluu tehdä näin, se on ihan helppoa. Yritin sanoa vastaan, että kun siellä toimipiste sivuilla ei lue siitä asiasta mitään, joten mikä niistä ohjelman asetusvaihtoehdoista valitaan. Tämä tiimipomo (ehkä sanon jatkossa "tiimipomon" (joita on kaksi) sijaan "Flanders") sanoi, että ihan yleisen ohjeistuksen mukaan toimitaan ja valitaan X, ja onhan se kuulemma ihan maalaisjärjelläkin pääteltävissä. Tiesin heti, että se on ainakin väärin ja että jos siihen laittaa X, niin se yksinkertaisesti nollaa koko jutun ja kaikki tiedot pitää syöttää uudestaan. No, ehkä olin seuraavaksi vähän ilkeä, mutta sanoin vain, että aijaa okei, voitko vielä näyttää miten se tehdään.

Flanders sitten näytti ja valitsi X:n ja formatoi koko jutun. Sitten hän sanoi vain "oho" ja mietti että jotain taisi mennä pieleen. Sitten hän luki uudestaan ohjeet ja oli yhtäkkiä taas 100% varma täysin toisesta valinnasta. No sillä pääsi pykälän verran eteenpäin (en tosin ole itse varma menikö se oikein) ja sitten oli edessä vastuuhenkilön valinta. Flanders oli taas varma, että tämä on se henkilö tulee valita. Minä olen siihen palveluun sen verran kuitenkin vastannut jo, että olin aika varma, että se tyyppi ei ole edes vastuuhenkilönä siellä, ja niin se menikin, eli kun Flanders klikkasi tämän henkilön, niin kaikki tyhjeni taas. Hän puolustautui, että niin joo hän onkin varmaan siellä toisella puolella. Tämä henkilö on kyllä ihan oikealla puolella, mutta ei vain toimi vastuuhenkilönä. En sanonut hänelle tosin mitään siitä. Tällä lailla se "opastus" meni ja ehkä pahinta oli juuri se, miten vaikutti siltä, että Flanders vain arvaa jotain ja sitten väittää, että se on varmasti niin. Ja tietystihän se menee niin, että jos teen hänen ohjeidensa mukaan, niin sitten jos siinä onkin joku virhe, niin sitten minulle taas valitetaan siitä. Ja nytkin tuli niin paljon ristiriitaista uutta "tietoa", joka vaatisi ihan eri toimintamallia kuin meille on aikaisemmin ohjeistettu.

Eikä vika ole vain hänen, vaan koko tämän palvelun, koska kuka ylipäätään kehittää semmoisen järjestelmän, joka väärää kohtaa klikatessa tyhjentää kaiken ja pakottaa aloittamaan alusta. Sentään siinä on oppinut sen, että kaikki asiakkaan antamat tiedot pitää kirjoittaa jonnekin muualle ja kopioida siitä sitten ohjelmaan (vaikka sekin on vaikeaa, koska tähän ohjelmaan ei pysty kaikkiin kohtiin kopioimaan, vaan osassa kohdista pitää kirjoittaa itse tai valita valikosta. Ja siitäkin tietysti valitetaan sitten, että miksi puhelun tavoitekesto ylittyy. Minä vihaan tuota ja melkein kaikki muutkin vihaavat, eikä sitä yhtään helpota, että erilaisia toimintaneuvoja tulee sieltä sun täältä, eikä ohjeissa ole mitään selkeää toimintamallia.

Joten tänään meni sitten töissä ylimääräistäkin, kun Flanders laittoi minut soittamaan takaisin asiakkaalle ja hoitamaan tämän palvelun loppuun. Tein sen täsmälleen niin kuin hän näytti, mutta epäilen että se ei mennyt vieläkään oikein, mutta eipä ole minun ongelma enää, koska omasta mielestäni olen nyt aika hyvin pessyt käteni tästä kun laitoin heti aluksi viestin tiimipomoille että en osannut ohjeiden perusteella tehdä sitä loppuun ja välitin asiakkaan tiedot eteenpäin, ja nyt tämä Flanders on näyttänyt minulle ihan pienintä yksityiskohtaa myöten miten se tehdään, joten jos jotain on mennyt persiilleen, niin eiköhän se sitten ole jonkun muun vika kuin minun.

Mutta tuollainen ärsyttää kauheasti, kun eikö meille pitäisi antaa jotkut selkeät ohjeet miten toimitaan missäkin tilanteessa? Miten minä muka voin palvella asiakasta hyvin, jos en tiedä mitä pitää tehdä? Minä (kuten lähes kaikki muutkin meidän puolelta) olin jo lisäkoulutuksessakin tämän palvelun osalta, mutta sielläkin käytiin vain osa näistä toimipisteistä läpi ja se kouluttajakin sanoi, että hän puhuu vain muutamasta toimipisteestä, koska ei itsekään tiedä miten niiden muiden toimipisteiden kohdalla tulee toimia, koska ohjeistus on niin puutteellinen.

Tänään pitäisi mennä vielä yliopistollekin, vaikka vieläkin ärsyttää. Töistä lähtiessäni minulle jostain syystä pälkähti mieleen Simpsonit ja se miten Homer aina mutisee "stupid Flanders". Ehkä se on tyhmää ja lapsellista minun puoleltani, mutta tuo tiimipomo ärsyttää silti. Toinen tiimipomoista on ollut siellä paljon pitempään, vaikka hänkään ei ole vastannut puhelimeen enää pitkään aikaan. Hän sanoo sentään suoraan, jos ei tiedä, mistä kyllä propsit hänelle. Yleensä hän sitten on yhteydessä näihin yrityksiin jotka ostavat meiltä asiakaspalvelua ja pyytää lisäohjeistusta, koska niinhän sen pitäisi mennä, eikä niin että "maalaisjärjellä" ajatellaan ja valitaan arvalla joku vaihtoehdoista. Hmph. Stupid Flanders.

Muuten on mennyt kai ihan ok:sti. Olin viikonlopun töissä ja nyt on torstaina yksi vapaapäivä ja sitten vasta viikonloppu on vapaa, joten nyt on aika stressaava putki. Unirytmi on aika sekaisin, koska töistä tullessani olen niin väsynyt, että nukahdan melkein heti ja eilenkin otin noin neljän tunnin "torkut" ja heräsin yhdeksältä illalla. Siinäkin iski pieni paniikki kun katsoin pöydällä olevaa kelloa, että onko se kello yhdeksän illalla vai aamulla. Ärsyttää. Ja ahdistaa. Kymmenen minuutin päästä pitäisi lähteä yliopistolle latinan kielioppiharjoituksiin. Ei huvittaisi yhtään. Enkä ole tehnyt läksyjäkään, vaikka en minä edes tiedä mitä läksynä olisi koska olin viime viikolla poissa.

Tietokonekin päivitti viikonloppuna itsensä ja on siitä lähtien jäätyillyt vähän väliä. Siis ehkä 15 minuutin välein yhtäkkiä kaikki jäätyy ja menee "ei vastaa" -tilaan, ihan kaikki selaimet, mediaplayerit, kansiot - kaikki menee kokonaan jumiin, eikä muuta voi tehdä kuin odottaa että se palautuu normaaliksi. Se ärsyttää niin pirusti että aina kun se jumahtaa, niin tekisi mieli sysätä koko pirun kone ulos ikkunasta.

Jaaha. Nyt pitäisi sitten lähteä. Ainakin voisin mennä katsomaan missä ne latinankirjat ovat. Ja huomenna vielä täysimittainen päivä edessä töissä ja sen jälkeen heti yliopisto. Ehkä pitäisi koneen sijasta sysätä vain itseni ulos ikkunasta niin ei tarvitsisi koko ajan olla menossa jonnekin.

Ääh, pakko nousta vaikka ei mitenkään jaksaisi, koska muuten myöhästyn.